משעמם לי בחופש הגדול - פעילות על תרבות הפנאי
"הזמן לעולם לא הולך לאיבוד. 
הולכים לאיבוד החיים של מי שמבזבז את הזמן"
(פילוסוף פורטוגזי)shaon.gif​​​​​​​​​​​​​​​​​
​לקראת החופש הגדול עליכם לתכנן את תרבות הפנאי שלכם.
יחידת לימוד זו באה לעזור לכם להבין מהו פנאי ואיך ניתן לנצל 
בצורה  משמעותית ויעילה יותר את החופש הגדול.

 א. מהו פנאי לפי דעתכם?    
ב. עבדו בזוגות ובחרו ביחד היגד המסביר הכי טוב מהו פנאי. 
איזה היגד בחרתם? 
ג. כדי ללמוד עוד על תרבות הפנאי בראי היהדות קיראו את המאמר
 
ד. בפעילות הבאה תוכלו לבדוק את עצמכם: 
 
כיצד אתם מנצלים את הזמן הפנוי שלכם?
 מה אתם נוהגים לעשות בזמן הזה?​
​​
​ה. השוו את תוצאות הסקר לתשובות שלכם.
​​
האם ההרגלים שלכם דומים להרגלים של בני נוער אחרים?


​​
"רבי טרפון אומר : 
היום קצר והמלאכה מרובה,
והפועלים עצלים, והשכר הרבה, ובעל הבית דוחק"
.
 (מסכת אבות ב, טו)
ו. ענו על השאלה הבאה בקבוצת הדיון:  
האם יש מקום לחשוב שוב על ההרגלים שלכם,
ולתכנן את הזמן הפנוי שלכם בעתיד בצורה טובה יותר?

שלחו  את תשובתכם לקבוצת הדיון.

רשימה 
ז. התחלקו לזוגות, בחרו אחד מהמקורות או השו"תים שלפניכם. 
עיינו במקור ובתגובות בני הנוער עליו וענו על השאלות בהמשך:
קטעי מקורות 
תרבות הפנאי הבעיה, אתר כיפה, הרב יעקב אריאל
תרבות הפנאי, הרב שמואל אליהו, אתר כיפה
תרבות הפנאי, הרב יובל שרלו, אתר מורשת
צפיית בנות בטלוויזיה, הרב שמואל אליהו, אתר כיפה
סרטים? הרב יובל שרלו, אתר מורשת
תרבות הפנאי, הרב שלמה אבינר, אתר כיפה
לימוד תורה ופנאי, הרב שרלו, אתר מורשת
להתנדב במד"א, הרב שרלו, אתר מורשת
וידויו של טלויזהוליק, אש התורה
התמכרויות לאינטרנט, סנונית
תורה בקהילה ותרבות שעות הפנאי הרב בני לאו, אתר כיפה

ח. לאחר שעיינתם במקורות ענו על השאלה הבאה:
האם יש עמדה מרכזית שרוב הרבנים תומכים בה בנוגע לתרבות הפנאי? מהי?


ענו בקבוצת הדיון 
ט. האם לאור העמדות שקראתם תשנו במשהו את תרבות הפנאי שלכם בשעות הקיץ? כיצד? 

נקודת יסוד ביהדות שאין יום שהוא "סתם" ולא שייך המושג "להעביר את הזמן". 
כל יום הוא חשוב ובעל תכלית. האדם הגיע לעולם למלא תפקיד מסוים במהלך חייו. 
(הזמן הוא פונקציה בעולם ואנו נמצאים בתוכו להשלים משימה מסוימת).
משימה זו היא מפעל חיים. כל יום שבו אנו ממלאים את תפקידנו, מקרבנו להשלמת המשימה, ואילו יום שמבוזבז מרחיק אותנו מהתכלית אשר בגללה הגענו לעולם. 
מתוך אתר הידברות 


הצעות פעילות פנאי לתלמידים:
פעילויות יומיומיות לחופש, מנהל החינוך הדתי - משה"ח 
מבחר אתרים ופעילויות לשעות הפנאי
הפעלות לשעות הפנאי, משה"ח
קישורים רבים בנושא הקיץ
סיום שנה ויציאה לחופשה בטוחה

הצעות פעילות למורים:
כובעי החשיבה של דה בונו 
עת לעשות - מודל למעורבות חברתית, מינהל חברה ונוער (קובץ וורד)
לקראת סיום,מנהל חברה ונוער
חשיבות תהליך הפרידה, מנהל חברה ונוער
סיכום ופרידה לקראת היציאה לחופש הגדול, חגית גברעם
קובץ פעילויות לפרידה מהקבוצה/ מהכיתה/ ליקטה יעל קוטון
מתוך: חוברת "לפני פרידה", מינהל חברה ונוער - תשס"ד - 2004

נפרדנו כך - עיבוד תהליכי פרידה
לקראת סיום השנה בפנימייה, משה"ח

פרידה, מנהל חברה ונוער
על סדר היום, בטרם נאמר שלום, מנהל חברה ונוער
מושיק סיפור פרידה, מנהל חברה ונוער
פרידה, מנהל חברה ונוער
סיומים והתחלות, שיעור אחר
שיר - לסיום, רחל שמיר 
שנה אחרונה, הפעלות לכיתה יב'
שיר - פרידה שהיא התחלה, רחל קראוס
פעילויות המתאימות לשלבי פרידה וסיום
פרידה מקבוצה, הפעילות לקוחה מתוך החוברת "האתגר – לחנך!", מנהל חברה ונוער
יומן של התחלות, רונית דינור
חופש הגדול" מהישרדות להזדמנות, כיוונים (דרכים להפוך את החופש למנוף לצמיחה)
מאמר: החופש הגדול גדול מדי, ד"ר יצחק לב-רן, מנהל אמי"ת דביר בית-שמש
​​
Dedicated by Rabbi Dr. Joseph and Blanche Katz Renov in honor of the Children of AMIT