כתבה מתוך קו לחינוך
כנס אמי"ת לתפיסות מתקדמות בחינוך, שנערך בחודש שעבר במתחם הגוגיה בכפר בתיה ברעננה, היה חלק מתכנית רחבה להובלת שינויים בלמידה בבבתי הספר של הרשת ופיתוח מיומנויות הוראה מתקדמות

מאת: שרון כץ

כנס אמי"ת לתפיסות מתקדמות בחינוך שנערך במתחם החדש – הגוגיה, סמוך לתחילת שנת הלימודים, התמקד בלמידה כחוויה. רשת אמ"ית החלה במהלך מקיף להעצמת פיתוח מקצועי ולמידת עמיתים בקרב מורים בדגש על למידה משתנה ופדגוגיה חדשה. קיומו של הכנס היה עוד נדבך בתכנית הרחבה. ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל הרשת, הסביר, כי מתחם הגוגיה המשמש כמרכז ליזמות חינוכית, להשראה, לשיתוף וללמידה, פעל בשנה החולפת ב-13 בתי ספר, ועתיד להתרחב בשנת הלימודים הנוכחית ל-30 בתי ספר נוספים. מטרתו להפוך את בתי הספר לקהילות חינוכיות לומדות, ולהוביל שינוי תרבותי בבתי הספר דרך שינוי בתפיסת ההוראה של המורים ובעזרת שיתופם בהובלת התהליך. שמוליק קליין, דובר רשת אמ"ית הסביר שהמהלך אותו מובילה הרשת הוא חלק ממהפכת זמינות הידע, שמחייבת חשיבה מחודשת של מערכת החינוך והמורים בדרכם להתאים את עצמם למציאות החדשה ולנצלה, כדי להפעיל את התלמיד.ברשת אמ"ית מתייחסים לבית הגוגיה כאב טיפוס לבית הספר המודרני. המקום בנוי כמו בתי הספר החדשניים ביותר בארה"ב. המרחב הפנימי מאפשר למידה באולמות גדולים או קטנים, שגודלם משתנה בקלות באמצעות מחיצות מודולריות ועקרון השקיפות מאפיין את המרחב, שקירותיו הפנימיים עשויים מזכוכית.
אילת דויטש סמנכ"לית מו"פ ברשת אמי"ת: "מאחורי השקיפות עומד הרעיון של האמון הרחב שאנו נותנים במורה. בחדשנות הפדגוגית המטרה היא לפתוח את הכיתה ולאפשר שיתופי פעולה, עבודת צוות, השראה והפריה הדדית. בלמידה החדשה יהיו פחות ופחות שיעורים פרונטליים ויותר למידה משותפת. בלמידה בכיתה התלמידים כמובן יצטרכו להיות פעילים ולא סבילים".
ד"ר הילית פינקלשטיין, ממחלקת המו"פ ברשת אמי"ת הסבירה, כי המהות של הגוגיה היא מתן אפשרות למורים לחשוב על למידה אחרת, לבנות תבניות חדשות בהוראה ולשתף אותן עם כלל הקהילה הלומדת. "בעולם החדשנות הפדגוגית, הריהוט בכיתה נייד ומאפשר לימוד במליאה, בקבוצות, בזוגות וגם בלימוד אישי. יש גמישות גדולה בסידור הכיתה ובתוך זמן קצר הכיתה מסודרת לפי העניין הלימודי. אם הכרנו עד היום מצב שבכיתה יושבים בשורות מול המורה המכתיב או מעתיקים מהלוח. כאן החשיבה היא על למידה משמעותית שבאה לידי ביטוי גם בסגנון הישיבה בנויה לשינויים מהירים".
בכנס התארחו שניים מהמומחים המובילים בעולם בתחום: פרופ' ריצ'רד אלמור מהחוג לחינוך באוניברסיטת הארוורד, שעוסק בשיפור הלמידה בעולם המשתנה ופראקש נהיר, עתידן, אדריכל ואיש חינוך, המשלב בין הסביבה החדשה של הכיתה ותפקיד המורה כמנחה ומאמן ולא כספק מידע. פראקש הוביל את עיצוב מתחם הגוגיה בכפר בתיה ברעננה ובשנת הלימודים הנוכחית ישולב גם בהובלת שינוי עיצובי במתחמי גוגיה נוספים בבתי הספר של הרשת.
פרופ' אלמור בחר לציין בהרצאתו בכנס את התרבות הדיגיטלית המתאפשרת הודות לטכנולוגיה ומשנה את המציאות בתוך בתי הספר. בנוסף, ציין את השתלטות תחום מדעי המוח על תהליך הלמידה והשלכותיו. פראקש הציג בכנס דוגמאות של בתי ספר ברחבי העולם שעברו שינוי עיצובי. הוא הסביר, כי בתי הספר החדשים שמעוצבים בהתאם לכללים של מרחב פיזי, הלוקח בחשבון אור יום וחיבור עם הטבע שבחוץ, משפרים את יכולות הלמידה. בבתי ספר אלה, התלמידים אוהבים ובוחרים להיות, בניגוד למסגרת הבית ספרית הרגילה, אליה מרגיש הילד הכרח להגיע. פראקש הציג בכנס את הנתון המדהים שככל שהתלמידים שלטו יותר במרחב הלימודי, כך הם עלו במדדי ההצלחה ואמר שיש לעודד למידה עצמאית כמנוף להצלחה אישית.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dedicated by Rabbi Dr. Joseph and Blanche Katz Renov in honor of the Children of AMIT