מנהלי בתי הספר צריכים להיות גיבורי תרבות
 בכנס אמי"ת לתפיסות מתקדמות בחינוך שנערך  ערב פתיחת שנת הלימודים במתחם הגוגיה ברעננה, הצהיר שר החינוך לשעבר, גדעון סער, כי יש להעצים את מנהלי בתי הספר ולקבוע זאת בחוק.

"היו ימים שבהם ראש ממשלה בישראל רצה להחזיק בתיק הביטחון בנוסף לתפקידו. אני מאמין שההשכלה הגבוהה המחקר הם הערובה לעתיד ישראל. ולכן אני מאמין שיגיע היום בו ראש ממשלה בישראל ירצה להחזיק ויחזיק בנוסף לתפקידו בתיק החינוך ויתן בכך ביטוי לתפיסה שהחינוך הוא הדבר החשוב ביותר 

סער קרא לערוך רפורמה חדשה בתחום החינוך  ולחוקק את חוק מנהלי בתי הספר כדי לחזק אותם ולקדם את מערכת החינוך, במסגרת החוק יש להחתים מנהלים על חוזים אישיים, יש לקבוע גמישות בקבלת מנהלים חדשים –  ולהשאיר מקום שבו ניתן לקחת מצטיינים מתחומים שונים בעלי יכולות שהוכיחו עצמם כמנהלים. "אם יזם היטק מוצלח יכול להיות שר חינוך  הוא יכול להיות גם מנהל בית ספר" אמר סער  "יש אנשים שהגשימו את עצמם כלכלית ומוכנים להיות מנהלים"  הוא קרא לעודד ביטול של חוזרי מנכ"ל , ולתת למנהלים יותר כח ותמריצים. "יש מנהלים שצריכים להיות גיבורי תרבות." הדרך הטובה ביותר לבצע שינוי היא לבצע שינוי באמצעות המנהלים. סער קרא גם לתגמל מצטיינים ולהעריך מצויינות ולפטר מורים ומנהלים כושלים כי "כאשר איננו עושים זאת אנו גורמים עוול".

שר החינוך נפתלי בנט  בירך את אמי"ת ואת מנהלה, ד"ר אמנון אלדר על הגשמת חזונה לחדשנות פדגוגית ועל פעולתה למען החינוך למצוינות במרכז ובפריפריה.

בכנס הוצג סקר מיוחד שביצע  מכון סמית בקרב הורים לילדים במערכת החינוך בישראל וממנו עלה כי שני שליש מההורים חושבים שילדיהם משתעממים  בכיתה מדי פעם או רוב הזמן. ילדים בחינוך העל יסודי משתעממים יותר מהילדים בחינוך היסודי – 71% לעומת 59% בהתאמה. ככל שהילדים משתעממים יותר בכיתה, כך הם פחות אוהבים ללכת לבית הספר.

ד"ר אמנון אלדר מנכ"ל אמי"ת אמר בעקבות התוצאות כי הנתון הזה מחייב את מערכת החינוך לחשיבה מעמיקה איך לאפשר למורים לעשות שינוי בתוך המערכת כדי להתאים את בית הספר למאה העשרים ואחת, לאתגר את התלמידים ולא לשעמם אותם.

נתון מעניין אחר הוא כי בניגוד  למה שנוהגים לחשוב התלמידים דווקא אוהבים ללכת לבית הספר. כך לפחות לפי הוריהם. 82% מההורים חושבים שילדיהם אוהבים ללכת לבית הספר. 28% מהם חושבים שילדיהם מאוד אוהבים ללכת לבית הספר ו -54% - די אוהבים. הורים לילדים צעירים יותר, בחינוך היסודי, חושבים שהם יותר אוהבים ללכת לבית הספר מאשר  הורים לילדים בחינוך העל יסודי.

86% מההורים חושבים שלמחנך/ת הכיתה אכפת מהילד שלהם, ללא הבדלים בין תלמידים בחינוך היסודי והעל יסודי. הורים לבנים מרגישים שלמחנך/ת יותר אכפת מהילד שלהם מאשר הורים לבנות.

 30% מההורים ציינו שהם מאוד מרוצים מבית הספר בו לומד הילד שלהם ו – 56% שדי מרוצים. לא נמצאו הבדלים בין הורים לילדים בחינוך היסודי והעל יסודי, בין אימהות ואבות ובין דתיים וחילוניים. 

14% ציינו שהם לא מרוצים מבית הספר והם נשאלו "ממה אתם לא מרוצים"? במדרג הראשון (51%) צויין "מרמת הלימודים" ובמדרג השני – מהצפיפות בכיתה, מצוות המורים, מהנהלת בית הספר ועוד.

הסקר נערך בקרב 400 הורים לילדים במערכת החינוך שמהווים מדגם מייצג של קהל זה (במגזר היהודי). טעות הדגימה – 4.9%. מחציתם – הורים לילדים בחינוך היסודי ומחצית – בעל יסודי (חטיבת הביניים או תיכון).

 benet amnon.jpg
צילום: צביקה נבו

 
​​
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dedicated by Rabbi Dr. Joseph and Blanche Katz Renov in honor of the Children of AMIT